Pengalaman Berpantang: Bertungku

TUJUAN BERTUNGKU ialah untuk menuam anggota badan yang letih, sengal, lesu selepas bersalin bagi mengecutkan dan menaikkan peranakan orang perempuan. selain itu bertungku juga membantu mengeluarkan angin dan lendiran darah nifas serta melancarkan perjalanan darah.

berat tungku besi ni lebih kurang dalam 2 kilo. ini la tungku besi kepunyaan mak saya. berat oke. tapi.. haaa ada tapinya.. kalau guna masa hujan memang sedap la.. just letak-letak bahagian tapak kaki, pinggang dan bahagian-bahagian
yang sepatutnya. bab nak mengangkat memang boleh tahan..


Cara Panaskan tungku:
panaskan tungku besi dengan menggunakan api perlahan. panas dalam 15 minit cukup le. lagi lama panas dengan api perlahan maka lagi lama kepanasan tungku besi itu akan bertahan.. nak lagi best lapikkan daun mengkudu sebelum dibalut dengan kain tebal yang tak mudah terbakar dan diikat kemas.

saya akan mula bertungku pada waktu pagi selepas bangun tidur sebelum mandi dan pada waktu petang. tekan dibahagian perut.. tolak naik ke atas.. gaya macam nak cungkil gituu.. kena minta tunjuk ajar orang tua atau bidan.. supaya tak tersalah buat.. kang lain jadinya.. bukannya main letak aje.. INGAT TUJUAN UTAMA BERTUNGKU UNTUK NAIKKAN KEMBALI PERANAKAN KE TEMPAT ASALNYA..

tungku herba anugerah pon saya guna.. saya tuam bahagian leher, lengan-lengan.. sementara tunggu tungku besi siap.. tungku herba just stimkan je dalam periuk pengukus..


bagi saya antara tungku besi dengan tungku herba saya pilih tungku besi.. 
lagi terasaaaaaaa  :)

Previous
Next Post »
16 Komentar untuk "Pengalaman Berpantang: Bertungku "

biasa nani tengok orang bertungku guna batu sungai :)

kakak-kakak nad tak pernh bertungku pun

Sya pun tak bertungku.. Lagi pulak., mak² ni semua dah tak larat.. Rasanya lepas ni kalau bersalin nak minta hubby upah bidan je jagakan.. Dapatlah bertungku. :)

mcm best jer kan....kecik2 dulu selalu tgk tungku mak....batuuuu...memang sedap la...

Sama lah tungku besi arwah mak bunda dulu...dari turun temurun...cakap pasal bertungku ..

Bunda kan anak sulung dari 8 beradik...so sempat lah tengok sendiri proses ni masa mak berpantang adik keenam hingga kelapan..

Pernah bunda sendiri yang tolong balutkan tungku letak daun mengkudu...wangi...kadang tu curi2 tuam tapak kaki...hihi...budak2 lagi kan baru belasan tahun...

Pssstt...nak habaq hang...pasai minum pati ibu kunyit tu...memang ada orang kata tak boleh minum selalu...cepat kering darah...menopouse...bunda sendiri menopouse umur 52 tahun...sekarang dah nk masuk 56 dah...pernah dengar orang sekarang ni ada yang dah menopouse lewat 30an...mungkin punca pemakanan jugak kot..

Tapi bunda tengok sue ni memang kuat berpantang...bagus...jangan buang terus tradisi..kita orang pompan kena jaga badan semua tu kalau nak pakai lama.....huhu..

sy masa aiman dulu tungku ikut dan je..masa afia ni mak bidan ajar cmna cara tungku..barulah tau..lupa plak nk catat kt blog.dh lupa step.huhu

jijah mak guna tungku batu sungai.. tu pon tungku kat kaki je..mmg best panas2

sy guna batu sungai import dr kg...mmg syok bertungku..

mak ai sampai 2kg beratnya.... x pernah pulak sy jumpa yg besi.. salunya batu ...

Ayu nnt mak suh pakai batu sungai.. Tp xtau apa rasa lg. Tp prepare gak tungku herba.hehe

bau dia pun sedap bila lapik dengan daun mengkudu kan. betul kena tanya bidan mcm mana nk bertungku. mcm kira dulu awalnya tersalah cara, bidan mgurut ajar cara yg betoi baru tau. mcm ciksu kata la. cungkil.

isma pakai batu sungai.. lama tahan panasnya.. best!

seronok bertungku sebab perut rasa kempis je lepas bertungku tu hehehe

baru tau ada tunku besi. YG saya selalu tgk tunku batu ☺

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF