Tudung kanak-kanak


Rutin Harian

sekarang ni kan, seawal jam 5:30 pagi dah bangun.. mandi, masak & solat sesiap..
sesambil basuh baju, kemas rumah..
jam 7 atau 8 dah siap semuanya.. sekali dengan makan.. pepagi subuh dah siap makan nasi ngko.. biasa la menyusu badan kan.. kang takut lapar pulak.. kena siap awal2 nanti bila permata hati bangun senang nak bermanja dengan dia.. 

tapi kekadang kalau terbabas.. haaa, ambik ngko.. pepandai la handle.. pernah la juga, petang nak masuk Asar baru sempat nak jamah nasi.. mau menggeletar badan ni..
sebelum tu memang kena sediakan apa2 makanan yang boleh menyelamatkan keadaan..
boleh la alas perut sesambil nak siapkan makanan tu.. tapi memang kena sentiasa berhati2 agar tak terbabas. kalau tak sendiri tanggung le.

pendek kata kena buat kerja lelaju.. tak boleh nak duduk berangan sangat dah. kikiki. nampak sangat kan, mesti sebelum2 ni kuat berangan. ye dokkk :’)

itu pasal mak saya berpesan, 
sebelum anak jaga, mak kena jaga dulu. lepas kenyangkan anak, bangun buat apa yang patut.. jangan dok tunggu nak bangun sekali dengan anak..
kang nak mandi, nak makan pon tak sempat.. 
apa-apa pon kenyangkan perut sebelum buat kerja lain.. haa gituu :’)

bila malam je, sambil nyusu anak sambil layan mata. sudahnya hanyut entah ke mana. penat sangat lettew.. 
tup tup jam 2,3 pagi jaga la semula. bangun minum air ke, jamah apa2 yang ada sambil layan mata.. kendian masuk bilik dok le tenung muka anak.. 

tetiba rasa macam tak percaya yang bayi saya tenung tu anak saya sekarang.. Allah!! Terharu kot dengan kurniaan Allah yang satu ni.. setelah sekian lama menanti.. alhamdulillah :)

mood nak balik kampung telah menguasai diri. itu yang semacam je ^_~
oke, rasanya itu saje yang nak dibebelkan
good nite :) 

pppssstt: jom kita ke PWTC pada 19/20/21 Disember 2014 
@moodrepublik
Malaysian’s No 1 Festival 

16 Comments

  1. Tak mengalami sendiri tak tahu kan? tapi kepuasan tu bila tengok anak membesar sihat dna eok depan mata kita ni. rasa penat hilang gitu sahaja..... ayat-ayat yang dulu kita tak faham, tapi kinikita dah alami sendiri kan??

    Semoga ceria dan banyak bersbar ya Ciksu.. alam keibubapaan yang setipa hari ada sahaja pengalaman dan ilmu baru yg akan kita belajar

    ReplyDelete
  2. tak sabar dah tu nak balik kampung gayanya. heheh :)

    ReplyDelete
  3. Bunda pun sejak dulu lagi suka bangun awal pagi n siap rumah awal2...kalau dah terlajak tido kang kesiangan pulak, bila matahari dah meninggi baru nak mandi , masak dan kemas rumah tak best lah.

    Apa lagi bila ada anak kecil....kena pandai guna masa dsn kena cekap buat kerja...baru rumah beres, diri sendiri beres ...pastu boleh tumpukan melayan baby pulak. Nanti suami balek kerja taklah kelaparan dan tak pengsan tengok rumah macam tongkang pecah....hehe..

    ReplyDelete
  4. mmg akn berubah rutin bila ada anak...

    ReplyDelete
  5. Mmg pun. Mak kena bgn dulu sblm anak. Akk dulu nasib la anak x jenis meragam. So mmg boleh buat keje la walau dia dah bangun

    ReplyDelete
  6. rutin harian pasti akan berubah bila ada anak...lagi satu bila menyusu badan ni memang cepat lapar,lambat makan dah gigil

    ReplyDelete
  7. Mmg jafual akan lari kalau ada anak kecik. Tp dh ada kakaks ni sng skt. Blh tgglkan je. Kakaks blh tgk.

    ReplyDelete
  8. bila dh ada anak jadual 360 darjah berubah kan...buat keje mcm lipas kudung ;p

    ReplyDelete
  9. Mmg mcm tulah kalau dah ada anak.. Berubah terus jadual hidup.. Sya ni sampai sekarang masih ada masa mcm tak caya dah ada anak seorang.. Hihi..

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah..dlm tak percaya pon..itulah hakikatnya kan..syukur diberikan rezeki utk merasainya

    ReplyDelete
  11. hahahaha jijah dah merasa dulu.. ni bila anak dah besar sikit lagi la melasak.. makan,mandi tah kemana...huu

    ReplyDelete
  12. betoi betoi. sblm anak bangun kita kena bangun dlu. nak pulak kita yang menyusu badan ni. nanti kalau badan dah shaking kesian sape nak urus anak tu. lain kalau ada orang lain dalam rumah tu yang boleh nak harap ye tak huuuu

    ReplyDelete
  13. mak saya juga pesan benda yang serupa
    tak ada maknalah anak dah jaga baru nak urus diri
    memang tak sempat

    ReplyDelete
  14. Gittew lah bila dah anak anak. Pesan mak saya pon mcm tu juga. Sebelum anak bangun, baik kita bangun dulu siapkan apa yg patut.

    ReplyDelete
  15. mak mentua saya pun pesan yg sama tapi saya ni tak ikut pun. Time anak tidur tu la nak tidur dgn rasa yakin. Hehe. Sbb mmg kuat tido saya ni.

    ReplyDelete




Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa

Allahumma aamiin aamiin aamiin ya Rabbal alamiin