Saya sayang MAK

Syg ibu baca lah ni.tak sampai 5 minit pun. .

Orang kata aku lahir dari perut mak ! (Bukan Org kata, memang betul)  
        
Bila dahaga , yang susukan aku ..... Mak .          
Bila lapar , yang suapkan aku ......Mak .      
    
Bila keseorangan , yang sentiasa di sampingku ..... Mak           

Kata mak , perkataan pertama yang aku sebut ...... Mak .          

Bila bangun tidur, aku cari .......Mak .      
    
Bila nangis , Orang pertama yang datang ....... Mak .     
     
Bila nak bermanja, aku dekati .......Mak .  
        
Bila nak bergesel , aku duduk sebelah ........Mak . 
         
Bila sedih , yang boleh memujukku hanya .......Mak .     
     
Bila nakal , yang memarahi aku ........Mak .          
Bila merajuk , yang memujukku cuma ........Mak .        
  
Bila melakukan kesalahan , yang paling cepat marah........ Mak .       

Bila takut , yang tenangkan aku .........Mak .          
Bila nak peluk , yang aku suka peluk ........Mak .          
Aku selalu teringatkan ........ Mak .          

Bila sedih , aku mesti telefon .........Mak .    
      
Bila seronok , Orang pertama aku nak beritahu .......Mak .          

Bila bengang , aku suka luah pada .........Mak .          
Bila takut , aku selalu panggil .......... " Mmaaakkkk ! "        
  
Bila sakit , Orang paling risau adalah ........Mak .          
Bila nak exam , Orang paling sibuk juga ........Mak .    
      
Bila buat hal , yang marah aku dulu ........Mak .      
    
Bila ada masalah , yang paling risau ..........Mak .          
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni ......... Mak .          

Yang selalu masak makanan kegemaranku ....... Mak .      
    
Kalau balik ke kampung , yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk ........Mak .          

Yang selalu simpan dan kemaskan barang barang aku ..........Mak .          

Yang selalu berleter kat aku .........Mak .      
    
Yang selalu puji aku .........Mak .          

Yang selalu nasihat aku ....... Mak .          

Bila nak kahwin , Orang pertama aku tunjuk dan rujuk ......... Mak.

Ucapan azimat mak "Biar org tak sayang kamu..... Mak sayang kamu"

Kini Aku ada pasangan hidup sendiri .      
    
Bila seronok , aku cari , Pasanganku .          
Bila sedih , aku cari , Mak .          
Bila berjaya , aku ceritakan pada , Pasanganku .          
Bila gagal , aku ceritakan pada , Mak .     
     
Bila bahagia , aku peluk erat , Pasanganku .          
Bila berduka , aku peluk erat , Emakku .   
       
Bila nak bercuti , aku bawa , Pasanganku .          
Bila sibuk , aku hantar anak ke rumah , Mak .          
Bila sambut harijadi, Aku bagi hadiah pada Pasanganku !          
Bila sambut hari ibu , aku cuma ucapkan “ Selamat Hari Ibu ” !        
  
Selalu , Aku ingat pasanganku !          
Selalu , Mak ingat kat aku !          

Bila-bila , Aku akan telefon pasanganku !         
Entah bila , aku nak telefon mak !          

Selalu , aku belikan hadiah untuk pasanganku !          
Entah bila , aku nak belikan hadiah untuk emak !          

Renungkan :          
" Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja , bolehkah kau kirim wang untuk mak          
" Mak bukan nak banyak , lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah . "          
Berderai air mata jika kita mendengarnya .          
Tapi kalau mak sudah tiada .          
" MAKKKKK ! RINDU MAK ! RINDU SANGAT-
  SANGAT ! "      
    
Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya !          
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya !          
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya ! Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya !          
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya !          
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya !          
Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyangkan JENAZAH ibunya !       
<<<<<<>>>>>>>>
   
Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu . Si ibu segera mengesatkan tangan di apron,lalu menyambut kertas yang dihulurkan Oleh si anak & terus membacanya . 

Kos upah membantu ibu :          
1) TOlOng pergi kedai : 
     RM4.00          
2) TOlOng jaga adik : 
     RM4.00          
3) Tolong buang sampah :
     RM1.00          
4) TOlOng kemas bilik : 
     RM2.00          
5) TOlOng siram bunga : 
     RM3.00          
6) TOlOng sapu sampah : 
     RM3.00          
Jumlah : RM17.00   
       
Selesai membaca , si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar di mindanya . Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama .          
1) KOs mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA          
2) KOs berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA          
3) KOs air mata yang menitis keranamu - PERCUMA          
4) KOs kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA          
5) KOs menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA          
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - 
"PERCUMA"   
   
Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata ,          
"Saya Sayangkan Ibu". 
Kemudian si anak mengambil pen dan menulis 
"Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya .          

Jika kamu menyayangi ibumu , cOpy & paste/shere kanlah Status ini kepada sahabat sahabat anda. 

Kasih ibu kasih sejati bawa ke hingga ke mati.

Saya sayang MAK saya ! ✨✨✨✨✨✨✨
✨😘😘😘😘😘✨
✨✨✨😍✨✨✨
✨✨✨😍✨✨✨
✨✨✨😍✨✨✨
✨😘😘😘😘😘✨
✨✨✨✨✨✨✨
✨🌹🌹✨🌹🌹✨
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✨🌹🌹🌹🌹🌹✨
✨✨🌹🌹🌹✨✨
✨✨✨🌹✨✨✨
✨πŸ’✨✨✨πŸ’✨
✨πŸ’✨✨✨πŸ’✨
✨πŸ’✨✨✨πŸ’✨
✨πŸ’✨✨✨πŸ’✨
✨✨πŸ’πŸ’πŸ’✨✨

" Mmmuuaaahh !!🌺
Previous
Next Post »
10 Komentar untuk "Saya sayang MAK "

besar jasa mak kita kepada kita... memang tak terbalas dengan apa yang ada di dunia ni, Allah je yang mampu membalasnya...

saya pun sayang mak! betapa besar pengorbanan emak kan

walau dah byk kali baca benda ni tetap menusuk kekalbu.tak terbalas jasa mak.mmg besar pengorbanan seorang mak.tambah terasa bila kita dah kehilangan mereka

Itula pengorbanan seorang ibu..
tiada tandingannya

syurga tu bawah tapak ibu..sapa yg tak syg mak kan.....

dah penah baca posting di atas
yang penting sejak jadi mama ni
lagi saya hargai sangat mak saya =)

:(. Sengaja tak mo baca, nnt saya nangis.

bila dah jadi ibu ni lagiiiiiiii kita selalu ingat kat mak kannnn ;)

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF