Resepi Ayam Masak Merah

menu berbuka puasa 8 ramadan 1436H

hari-hari masak yang mudah aje. tak boleh banyak-banyak menu. kang rambang mata. pastu tak habis, bila tak habis membazir. bila membazir kan tak bagus. so, jangan diamalkan sikap sebegitu. tak elok ! 


jom masak ayam masak merah. 

bahan-bahan dan cara memasak ayam masak merah yang sedapppp :)


  1. memula goreng ayam yang siap digaul garam + serbuk kunyit. ketepikan.
  2. tumis bawang holland, halia yang dihiris bersama 4 sekawan. biar garing.
  3. masukkan bahan kisar (halia, bawang merah, bawang besar, lobak merah)
  4. masak sampai pecah minyak.
  5. masukkan ayam + air (budjet sendiri sama asa nak kuah banyak atau sikit). biar mendidih.
  6. masukkan santan, tomato.
  7. perasakan dengan garam + air gula melaka (sebab ada lebihan buat pengat pisang)
  8. kacau, biar mendidih. 
  9. sebelum tutup api, masukkan kacang peas.
  10. terpulang nak kering atau berkuah.
tadaaaaaaaa... 
siap sudah ayam masak merah.. sedapppp baq hang ;)


hanya ada ikan cencaru bakar sumbat lagi. hahaha. hari-hari makan pon tak jemu. 

uols tahu tak, sekor ikan cencaru bakaq di bazar ramadan keramat berapa hengget ? sekor seploh hengget tahu ! beli ikan cencaru sekilo baru tujuh hengget.. boleh makan untuk 3 hari. nampak ! nampak !

bendi pon ada baki 5 biji. kasi bakaq sekali. just nak habiskan stok minggu ni..
ada juga kuih karipap dan popia goreng.. 


sebab tengah hari nanti nak balik kedah.. 


Previous
Next Post »
10 Komentar untuk "Resepi Ayam Masak Merah "

argghhh sedappp nye ayam msk merah ada kacang pease tu...

ayam masak merah..caru sumbat tu menu kami semalam.hehe

selamat balik kmpg ciksue..mai singgah rumah..hehe

semalam baru mak masak ayam masak merah..sedapp

Oh ciksu balik kampung naik bas yer.. Semoga selamat sampai yer...
Mahal yer ikan cencaru tu sampai sepuluh ringgit... Tapi tu lah, memang gitulah harga di bazar ramadhan kan. Jb pun lebih kurang jugak.

sedap tu ikan cencaru sumbat.. cikna pun suka.. selalu mmg mak buat sendiri.. huhu..

yeayyy balik kampung!!

Wah.. menarik resepi Cik su ni.. ada lobak merah dalam bahan kisar tu ya.. kelainan ni.. nak try la nanti.. buh santan pun jarang buat..

ohhh ciksu turun dekat pendang ke....

kira pun bulan pose tak masak banyak. cukup untuk makan dua orang sekali makan je. nanti membazir sayang

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF