Kuih Abok-Abok, Tepung Gomak

my peberet. balik kampung mesti cari. ingat lagi tahun lepas, teringin sangat nak makan kuih abok-abok ni. punyalah mencari. kemahen susah nak dapat. huhuhu. masa tu balik kuala kangsar. dari lembah hingga ke sayong mencari baru jumpa. itupon dapat 1. makcik tu bagi je, boleh la. nak merasa kan.  

kuih abok-abok intinya dari kelapa dan gula merah yang dimasak. macam buat inti ketayap tu. tepungnya dari tepung pulut, macam buat buah melaka. liat-liat. gituuuu. itu yang saya suka makan. layan je bila gigit. dedebu tu, hasil kisaran kacang hijau yang disangai, dibuang kulit dan dikisar halus sebelum digolek dengan adunan tepung tadi. 

kuih abok-abok ni beli di bazar pendang. masa balik kampung hari tu.. sedappp :) nak-nak inti dia. terasa bila makannya. air tangan orang lama kan. 

kuih masalodeh peberet ayah. saya pon terjebak sama.

kuih di kampung masih 3 seringgit.

kuih abok-abok ni pulak beli di bazar keramat untuk menu berbuka pada 1/7/2015. sebekas RM1.20. rasanya sedapp. cuma intinya tak berapa nak menarik. warna putih pucat.

 sorang sebekas, baru puas hati..

ps: sape suka makan kuih abok-abok juga. sep sikit :) 

Previous
Next Post »
11 Komentar untuk "Kuih Abok-Abok, Tepung Gomak"

waaa.. mcam sedap jer ni..
kalau jumpa nanti insyallah nak try la..

Jemput join Giveaway

Giveaways 65jam Saya Nak Domain Percuma

suke jugak mkn..tp thn ni pegi bazar xjmpe lg kuih ni..sedih :(

Suka jugak ciksue..baru ni en suami bli masa buka.sy sorg bedal 3bijik.hehe

Tak pernah rasa... Aduhai pelik sikit Ros ni. Hahha. Nanti nak cuba la!

sedapnya ciksu kuih tu,tapi kat sini susah nak jumpa la

abok-abok ni kuih tepung gomak kan?
aida suka...aida suka...

Saya tau kuih ni tapi tak tahu nama! Hebat tak? Selalunya kalau time raya dapat kuih ni banyak sungguh dari abang ipar yang tinggal di Muar. Memang keluarganya suka kot kuih ni maka selalulah kalau balik ke kampungnya lepas tu ke kampung saya, abang ipar akan bawa kuih abok-abok ni.

fav saya sepanjang zaman ni. fav arwah opah jugak. dulu tiap kali posa memang arwah posa selalu buat kuih ni. tak pun beli.

eiii lama nya dh tak mkn kuih ni mcm dh tak penah jumpa je kt sini

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF