Ajar Anak Bertudung mulakan dengan membiasakan..


Seawal usia 4 tahun sudah boleh mula dipakaikan tudung.. perlahan2 membiasakan Rania dengan tudung sekarang ni.. walaupon kekadang pakaikan headband untuk Rania, jauh di sudut hati saya tetap nak ajar Rania bertudung seawal yang boleh.. untuk Rania sekarang, saya just pakaikan tudung saya.. belum carikan tudung khas untuk kanak2 lagi.. saya ambil terus sarungkan ke Rania.. tak lama lepas tu Rania tarik.. tak pa, umi cuba lagi.. semoga Allah permudahkannya.. aamiin :) 

Kagum tengok anak member di penang.. kecik2 comel je bertudung.. lekat di kepala pulak tu.. maklum la tahu saja la kan perangai kanak2 bila dipakaikan tudung.. bergantung pada masa dan situasi.. tapi berbeza dengan anak member saya tu.. bila ditanya katanya dia mula biasakan anaknya dengan tudung ketika anaknya belum mencecah usia setahun.. haaa, awalkan..  

Contohnya macam saya sendiri.. kalau ada orang luar datang rumah tak kira la sesiapa pon termasuk sepupu2 lelaju lari ambil tudung dan pakai.. pernah sekali tu, masa ikut ayah balik rumah tok.. kekadang bila sampai umah tok, saya masih lagi pakai tudung.. ingat lagi masa tu, sampai kan ayah suruh buka tudung baru saya buka.. kiranya saya ni boleh "bertahan".. maksud saya bertahan tu di sini maknanya saya bukan jenis yang cepat tangan tarik tudung bila cuaca panas atau di mana saja hatta dalam kereta sekalipon..

cuma tu la.. silap saya.. selepas kawin bila duduk di rumah mertua boleh pula buka tudung.. aduh.. duh.. dah la ada ipar duai semua.. tapi bila sedara dorang datang saya pergi pakai tudung pulakk.. padahal dengan ipar duai tu la saya kena juga bertudung.. huhuhu.. saya lupa yang ipar duai tu bukan mahram saya.. sedih sangat bila kenangkan masa lepas.. sedih !

alhamdulillah, sekarang dah tak buat macam tu lagi.. mula perbaiki balik kelemahan diri.. memang nampak simple.. tapi kena mulakan balik.. masa disahkan mengandung dah mula bertudung ketika di rumah mertua :) memang kena sentiasa beringat.. takut terlupa dok ingat macam duduk di rumah mak sendiri.. dok rumah mak sendiri tak ada orang luar.. saya sorang je baru kawin.. adik2 belum berumahtangga.. lagipon adik2 saya semuanya lelaki..

lagi satu bab salam menyalam ni.. ini pon kena sentiasa beringat.. jangan dipandang mudah.. kadang2 kita terlupa.. 


ooopppsstt.. tercerita pulak pasal diri sendiri.. kisah saya ni sebagai peringatan bersama buat kita.. kadang benda macam ni kita ambil mudah, kan..

Previous
Next Post »
13 Komentar untuk "Ajar Anak Bertudung mulakan dengan membiasakan.. "

Salam pagi...
perkongsian yang bagus nie...

nak ajar mereka bertudung mestilah dari mereka kecil kan...nanti nak ajar si fiyah jugak.

Bukan mudah ciksue kita nk biasakan benda yg kita dah biasa.bab bertudung kt tumah mertua tu.fuhh faham ke maksud saya..hihi

Budak kita biasakan pkai tudung utk mengajar bukan paksa sebab bukan wajib lg kan depa pkai tudung..lebih baik kita perbaiki diri sendiri dulu kan.hehe



Salam ummi!, keep trying isyaAllah nanti rania nak latuh,
mcm adik yana mmg di pakai dri kecik lagi mmg ada tudung tuk dia mak belikan, pastu lelama dia bila nak kluar terus nangis kalo xde tudung alhamdulillah, terima kasih jufga diselitkan peringatan kat situ :D

betul. Jijah tgk budak2 baya hakimi pakai tudung comel je terletak. Kalau ada anak pompuan nak jijah pakaikan tudung. Didik dia dr kecik lg

Bagus n3 ni...pesanan utk sesama kita, saya pon kadang umah mertua buat mcm umah sndiri...huhu...smoga kita trus istiqomah mnjaga aurat n mampu mndidik ank2 prempuan mnjaga aurat...

betul tu...kita patut ajar anak2 dari kecil lagi, akak pun biasa bertudung kalau ada ipar duai atau sepupu dirumah... alhamdulillah anak2 yang lelaki pun faham, bila mama dorang ni pakai tudung dalam rumah, dorang mesti tanya "ada kawan mama nak datang ke?'

adelya pun raya hari tu akak cuba biasakan dengan tudung..hehehe walaupun kecik lagi saja biasakan sebab nampak comel pulak bila pakai tudung

Sama la kita ciksu. Dulu masa belum kawen, saya sorang je yg tak bertudung dalam rumah depan abang2 ipar. Lepas kawen, saya praktikkan pakai tudung sama ada kat umah saya ataupun mentua bila ada lelaki ajnabi. Cuma baju tu kadang2 lengan pendek juge. hehe.

Bagus la ciksu nak biasakan Rania dgn tudung. Betul juga kan. Takut lama2 nanti dah terbiasa tak bertudung, nanti liat plak.

Anak sedara kite...mak dia dah ajar tudung umo 1 tahun...hihi....lagipon skang ni banyak tudung yang kiut miut kan...

memang. benda yang bila kita dah biasa buat ni lama2 akan mudah je nak teruskan :) saya dulu pun sama. sblm kawen kat rumah tak pakai tudung. salam dengan abang2 ipar, pak sedara yang bukan muhrim tapi bila kita dah sedar. kiota perbaiki sikit demi sikit. ;)

seingat aida, anak2 dara aida start bertudung 2-3 thn lepas.
suka-suka saje.
but since 1 thn yg lepas kot, lebih kurang... diorang da tetap bertudung :)
main basikal pun bertudung.
aida suruh anta brg kat jiran sebelah pun bertudung.
apatah lagi nak kuar ke mana-mana, da jadi wajib plak diorang bertudung.
aida x paksa.
awal nyer hanya suka-suka... biasa kan...
at the end, diorang suka sendiri.

My anak buah 1 yo dah pakai tudung...kiuttt gilos...haha

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF