Hari Raya AidilAdha 2015


Raya AidilAdha tahun ni merupakan kali kedua buat Rania.

Cuma bezanya Raya AidilAdha 2014 umi baru lepas pantang. so, biasa2 saje. lagipon musim hujan masa tu. kita tak beraya ke mana pon. petang tu je pergi rumah tok ngah sekejap.. itupon masih juga hujan renyai2..


Raya AidilAdha 2015, kita beraya di kedah juga. yeay. yeay. tapi cuaca tetap sama macam tahun lepas sebab awal pagi tu hujan turun dengan selebatnya injak sampai ke jam 10 pagi. apo nak dikato :) terima saja takdirnya..


Tema Raya AidilAdha 2015 hitam + merah.. untuk rania umiayah belikan dress masa raya aidilfitri hari tu sesiap.. terus beli saiz besar.. senang  :)

Menu Raya AidilAdha 2015 

kek coklat lembap kukus.. buat satu adunan je.. dapat la 3 bekas.. maklum le saya kukus sesiap di kl.. pastu bawa balik kampung.. senang.. 

malamnya hias la sikit kek coklat tu bagi menarik tertarik.. 2 biji je letak coklat, lagi 1 biji bagi mereka2 yang tak suka makan coklat yang mencomotkan mulut tu.. dadih pon buat malam raya juga..

Sesambil menunggu hujan berhenti umi siapkan makanan untuk di rumah.. memang tak ada masak apa2.. just buat kek coklat lembap dan dadih.. tok buat ketupat palas 3 kilo cicah serunding ikan bilis.. pastu ada la 2,3 jenis kacang buat kudap2 buat tetamu yang datang.. biskut almond london tinggal sikit yang umi buat baru2 ni.. bawa je balik kampung bagi penuh balang..


Selesai semuanya kami keluar rumah sebab nak pergi beraya ke rumah tok, maksu dan tokcik di Gunung Keriang.. adik beradik sebelah ayah.. kena selesaikan yang jauh dulu.. tapi sebelum ke sana singgah sekejap ke rumah adik mak..

Tetamu Raya AidilAdha 2015


Rania dengan 3 pupu.. itu anak2 sepupu umi.. ulangtahun perkahwinan kaklong dekat2 je dengan ulangtahun Rania.. sebab hari umi turun tanda nak bersalin kaklong akad nikah..

Rania denga tokwan + Umi 

Alhamdulillah.. kenyang sesangat.. rezeki di hari raya aidiladha.. selamat sampai rumah jam 5 petang.. itu pon balik ke rumah sebab sepupu dari penang dah sampai..

Selesai maghrib gerak ke rumah tok lang Rania pulak.. tok lang ada buat makan2 sikit.. menunya comfirm la sup daging cicah ayaq asam + ikan pekasam + ulam petai + nasi putih.. memang bertambah2 makan.. Rania pulak tak mengacau sebab jumpa geng sebaya dengannya.. seronok la umi dapat makan. senang hati.. layan lah makan daging.. kihkih

Pukul 10 gerak balik.. esoknya sambung makan daging korban lagi.. umah tok ngah Rania pulak :)

Raya kedua, makan daging korban lagi.. petang tu gerak balik ke kk.. dekat mahgrib baru sampai.. sangkut jem selepas juru.. huhu

Raya ketiga pulun makan nasi kenduri.. 3 kenduri pergi dengan family in law.. menu sedap2 belako.. ada sambal goreng jawa dan nasi ambeng.. memang kenyang la perut hari tu..

Raya keempat bertolak balik kl.. member suami call bagitau highway jem.. lepas isi minyak, pusing balik ikut jalan lama.. bertolak dari jam 11:30 pagi dari kk, jam 6:30 petang baru sampai kl.. perghhh ! memang masak sangat la sebab sangkut jem jugak lepas keluar ikut tol teluk intan.. bersusun kereta.. celah2 tu pulak la nak sakit perut, bagai kan ! aduh.. duh.. apa pon tak boleh..

p/s: alhamdulillah :)


Previous
Next Post »
12 Komentar untuk "Hari Raya AidilAdha 2015"

Lama juga tu balik kmpg smp raya ke 4..tak simple sangat la klu hari2 menu daging ciksue oii.hahaha

Gambar beza raya tu dah nampak akainya dek Rania ni ya.. suka tengok beza masa dlm pantang dan sekarang ni.. seronok korang balik beraya kat kampung ya.. gigih tu masak kek siap2 n bawa balik kg.. untung la semua dpt makna sedap2 mcm2 lauk n kek bila ramai2 berkumpul kat kg tu..

Kek coklat dan kuih-kuih tu tengok juga tapi tengok Rania juga yg lebih kalau mata kakak ni..

meriah haaa raya haji dia, seronok rania..

wah... raya aidiladha pun ada tema khas ye? saya pulak tema carca marba.. hahahah lagipun tak tau apa nak dibuat di kampung encik hubby saya tu... huhuhu

Kek tu sedap....hahaha walaupun tak rasa...tapi boleh meleleh air liur tgk gambaq dia..

raya haji memang pulun dengan daging korban jela hihi

Ciksu.. Bju rania mcm sama la ngn bju zahra.. Hihi..
Rya hji hritu pn zahra pkai dress tu..

http://hanyadihatiku.blogspot.my/2015/09/perjumpaan-setahun-sekali.html?m=1

Ce ciksu tgk.. Hee

menarik tu ada kek coklat di pagi raya :)
aida ni buat kek kurang mahir la.

sedap nampak kek coklat tu,akak ni buat kadang jadi kadang tak

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF