Sup Kambing

suka makan sup kambing ?

sup kambing sedap, kan! .. tapi tak leh makan banyak2.. pening nanti.. kalau makan sup kambing sambil hirup kuahnya, comfirm kekenyangan. jangan sampai sendawa pon bau kambing sudah.. hikhikhik :) 

sup kambing.. gandingkan dengan nasi putih + cili kicap sahaja.. tak boleh buat lauk pauk lain, karang tak terpandang pulakk.. 

Saya kalau buat sup memang buat ikut style mak saya.. jenis teruih didihkan air + kambing/ daging/ ayam.. jangan lupa campakkan bawang putih + serai + halia yang diketuk.. pastu tutup la periuk supaya wap terperangkap dan mempercepatkan proses empuk kambing/ ayam/ daging dengan jayanya.. buka api perlahan.. contohnya nak makan tengah hari, didihkan la awal2 pagi.. jangan la, dah nak makan baru nak didihkan dengan api perlahan, mau sampai ke petang dok menunggu sup kambing ngko tu masak, kan !

sesambil tu boleh siapkan bahan2 lain dan sambal kicap.. sambal kicap kalau buat sikit2 saya lebih suka tumbuk je. lagi cepat. pastu masak atas api sekejap. siap.

bila daging/ ayam/ kambing dah empuk baru masukkan bahan2 lain. ubi kentang/ tomato/ carrot pon boleh lah..

agak dah empuk ubi2an tu, masukkan 4 sekawan yang ditumis dengan minyak beserta bawang merah, halia, ketumbar, lada hitam, jintan manis, jintan putih yang ditumbuk/ dikisar. tuang dalam periuk tadi sekali dengan minyak tumisan..

kendian goreng bawang merah yang diracik nipis2.. tuang sekali dengan minyak gorengan bawang tu juga..

perasakan dengan garam sesedap rasa sendiri..

Bila dah siap, bolehlah dihidangkan dengan potongan daun sup + daun bawang + bawang goreng homemade. 



Untuk bawang goreng.. just hiris halus bawang ros.. kendian gaulkan dengan telung gandum + garam.. goreng sehingga kuning.. 



malam tu siap pening kepala.. tetiba je. sebelum ni makan tak da pula rasa pening2 gituu. maybe saya hirup kuah banyak sangat kot..

nak hilangkan pening2 tu, saya rendam asam keping/ asam gelugor beberapa keping dengan air panas.. then buat minum.. alhamdulillah, dah oke :) 

kalau suka hirup kuah versi pekat style johor tu, uols boleh letak tepung gandum.. tepung gandum tu goreng dalam minyak, kendian tuang dalam periuk.. versi ni saya kurang suka, tapi pernah la makan masa duduk di jb dulu.. suami suka la.. 

Previous
Next Post »
15 Komentar untuk "Sup Kambing"

Tak pernah makan sup kambing..sedih tak.hahaha ciksue punya sup sempoi byk sungguh dedaun..

Wah.. petua hilangkan pening ni, akak sukalah.. tq ye. Boleh amalkan lain kali ni..

Oo ada juga yg letak tepung gandum supnya ni? Itu mmg xpernah try rasanya.. hihi..

ehhhhhhhhh same laa sue cara kite buat sup...akak pun buat mcm sue.... kire org panggil tumis lain.... rase ade beza kan...lagi2 kalo buat sup ayam, minyak2 ayam dah naik mase rebus...lagi cantik sup kite....

teliur akak tgk sup kambing sue....akak ni ngan laki kalo kambing mmg peberet sue...jgn tak tau....heheheheeh..lagi pun bagus makan daging kambing ni, susu kambing pun..sunnah rasulullah....

suka2 hehe.. suami zaza lgi suka bila sbut kambing hehe

Bila kakak baca cara CikSu masak sup betul-betul sama style keluarga kakak juga. Kami pun masak cara itu. Cuma sambal cili kicap kami tak masak. Itu yg kalau tak tahan boleh sakit perut tu CikSu haha...

boleh ditiru cara ni...petua sakit kepala tu berguna pada saya yang selalu jugak kena sakit kepala ni

Saya tak suka sup kambing tapi kalo kambing masak selain sup suka aje.

Tak pernah rasa pun sup kambing kari jah pernah rasa, nak masak kambing kena pandai kalau x x hilang dia punya bau kan

sedapnya nampak... saya tak pernah lagi makan sup kambing... senang cerita saya tak pandai makan kambing... kesian tak? huhuhu

biasa makan sup tulang atau sup daging je. versi sup siam. memang menyengattttt

sup kambing lom pernah rasa! sup lembu ada la..pun sedap dah

Sup tulang daging lmbu ada la mkn. Klau kmbing xpnh lg.. Hee

hadoi sedap nyer ciksu !!!
ada kicap cili padi plak tu.
bwg goreng homemade :)
menarik tertarik :)

akak cuma makan kambing bakar je, itupun kalau dibakar garing...hehehe

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF