Gegata/ kelopak garam..

selepas balik dari kampung hari tu, kami 2 beranak memang tak ke mana2.. terperuk aje di rumah.. memandangkan jerebu pon makin menjadi2, kan ! demi kesihatan anak, saya sanggup berkurung.. berkurung dalam rumah sampai kesemua tingkap tak dibuka. rimas memang rimas tapi demi kesihatan.. ku buat juga ;-)

hari ni nak tak nak terpaksa juga gagahkan diri teman ciksuami ke putrajaya.. ikut hati memang tak nak pergi.. tapi kesian pulak dengan ayah Rania, nak pergi sensorang.. pelan2 siap, jam 11 pagi baru gerak ke putrajaya..

nampak.. jerebu masih menguasai ruang udara..


selain masalah jerebu.. ini penyebab utama saya tak mo ikut ayah Rania ke putrajaya tadi.

masalah gegata/ kelopak garam ni haaa..

mula naik selepas makan sup daging korban yang saya buat hari tu.. asalnya naik sebesar bekas gigitan nyamuk tu je.. lama kelamaan akan membesar.. PALING TAK MENAHAN SEBAB SANGAT2222 GATAL.. GATAL YANG MERENYAM2 TU.. TAHAN JE JARI JEMARI NAK MENGGARU..  KELOPAK MATA PON BENGKAK/ SEMBAP.. AKAN MEMBESAR DAN BILA DAH BESAR KEGATALAN MAKIN BERKURANG.. MEMANG TAK TAHAN.. SEMENTARA MENANTI NK JADI SEBESAR YANG DIKEHENDAKI TU.. MEMANG TAK TERTAHAN LA KEGATALANNYA..

BUKAN SETAKAT KAWASAN MUKA, LENGAN DAN KAKI PON JADI JUGA. TEMPAT LAIN TAK KISAH SEBAB BOLEH GARU2 MANJA BILA GATAL.. INI BILA DI MUKA PAT PLOH PAT KALI DOK PIKIR BILA NAK GARU..


nampak tulang hidung pon dah merah.. itu semalam punya kes la.. best sangat garu. habuan.. kemarin dulu dahi bengkak.. sebelum tu bawah mata kanan.. hari ni mata & pipi kiri serta pipi kanan..

itu gambar waktu tengah hari tadi.. sekarang gegata tu dah boleh rasa sebesar tapak tangan Rania ni haaa.. bayangkan la dia punya gatal tu.. Allah je yang tahu.. jari ni sikit2 nak garu.. tapi tahan je.... belah kiri sebesar yang itu sekarang.. 

ini kali kedua jadi gegata ni selepas kejadian pertama dulu.. ada entrynya di SINI  paling teruk selepas pergi ambil ubat.. jadi di belakang badan.. macam peta.. gatal jangan cakap la, kan !  merenyam2222.. 

saya alergic dengan daging lembu ke ?mmmmm..

Previous
Next Post »
14 Komentar untuk "Gegata/ kelopak garam.. "

Assalammualaikum!..
Memang jerebu ini ujian Allah. Semoga kita sabar dalam menghadapinya..

Cuba sapu dengan vco.. Insha Allah... Mungkin juga alergik kot kan..

adik mel selalu kena gegata. Sudahnya berjangkit anak2 sekali. Dia alah pada makanan gandum. Dan anak2 minum susu tepung, imun tak kuat jadi banyak alah pada macam2 makanan. Kulit princess katakan. Kena try error setiap makanan yang dimakan. Setiap kali kena memang ambil ubat sapu dan suntikan kat klinik. Sekarang berjaga2 setiap kali makan.

Ya Allah, alergik dengan daging ye? Siannya.. Klu gatal memang tak tahan kan.. Kalau wawa ikhtiar dengan alfalfa atau sapu herbal blend.. InsyaAllah, rse gatal tu berkurang..

aduhai.. gatal merenyam tu yg tak tahan tu kan.. kena hati2 makan lepas ni..

mesti separuh siksa kan menahan gatal tu.. hee Lissa tak pernah rasa.. tapi tengok pun dah rasa siksa.. huhu semoga cepat sembuh, akak :)

Adoi nmpk teruk gak ni ciksue.bab gatal ni memanh surrander..baca je dah fobia..huhu

Harapnya dh sembuh la gatal2 n kelopak garam ciksue ni

mungkin allergik dengan daging lembu la agaknya tu...

Anak okje pernah kena Cik Sue....sebijik sama.....tak diketahui apa penyebabnya. Lupa dah. Tapi seingat okje, dlm pada kena gegata, kami keluar jugaklah hihi....
Tulah tu mmg gatal tak menahan. Kesian cik Sue....gi klinik le

teruk juga nampak tu... doktor saya pernah ckp dulu... kalau naik gatal2 macam ni... jgn ambil protein (ikan, susu...terutamanya ayam) sehingga gatal2 tu hilang.... katanya kalau naik gatal2 mcm ni sebab dalam badan kita terlebih protein...

yang tengok pun kesian huuuuu. tapi takkan kot alergic dengan daging lembu kan huuuuu

gegata gatal kan... lambat nak pulih

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF