Gulai Udang Nenas

dari semalam lagi dok nak publish entry gulai udang nenas ni haaa, gara2 nengok Puan Kutu makan sekilo udang di Pulau Sayak tapi tu la ke hulu ke hilir, buat itu ini sudahnya terus terlupa. hikhiks. 

gulai udang nenas salah satu gulai peberet saya juga. nak2 kalau letak udang sebab saya hantu udang. kebetulan kemarin saya buat Gulai Udang Nenas. resepi ambil daripada koleksi buku resepi yang saya dok gigih himpun dari zaman bujang o-o 

resepinya simple sangat. lagi satu bawang pon tak guna. tapi tetap sedap. manis udang dan nenas cukup untuk lengkapkan rasa gulai udang nenas ni.

nak tau sedap ke tidak, cer la uols try buat sendiri gulai udang nenas nie. pastu sendiri komen la ye samaada, kena ke tidak dengan anak tekak memasing. selera setiap orang tak sama, kan !

mai tengok gulai udang nenas cheq :) 


Bahan-bahan:
Udang saiz besar secukupnya 
Nenas potong ikut sedap sendiri 

Bahan Perasa:
Santan sawit
Gula
Garam

Bahan rempah:
Cili kering + Lengkuas + Kunyit+ serai +
Belacan

Caranya:
Kisar semua bahan rempah
Tumis rempah hingga naik bau 
Kemudian masukkan santan, garam & gula. Kecilkan api, biar mendidih.
Bila mendidih baru masukkan udang dan nenas. Biar 4,5 minit. pastu tutup api.

siap.. jemput makan 


tetiba teringin sangat nak makan nenas, itu yang beli juga. rasanya dah lama kot saya pantang makan nenas ni, memang makan tahun jugak la. last buat gulai udang nenas ni masa duduk JB dulu. lama, kan ! 

saya akui, saya memang suka makan nenas masa zaman bujang. nenas kalau dibuat jus lagi sedap. 


ingat lagi zaman duduk hostel masa nak ambil STPM, kemain dok pesan kat kak ani dan makcik bedah suruh simpankan nenas, kalau lambat balik dari sekolah sebab nak dicicah dengan kicap. perggghh ! memang layan. 

tapi sejak2 dah kawin memang kurang makan nenas. katanya salah satu makanan yang perlu dielakkan untuk mengandung. apa pon semuanya kuasa Allah, kan ! tapi nenas memang dikategorikan sebagai salah satu makanan yang "tajam"..

oh ya sebelum tu, nak pesan.. jangan lupa try buat gulai udang nenas ni. hikhiks ^_________°

Previous
Next Post »
13 Komentar untuk "Gulai Udang Nenas"

Owwwhh cam sedap je. Tapi pelik la tak masuk bawang pun

wah, terliur pulak lauk udang nenas ni.. lpas ni boleh try resepi ciksu.

sedapnye..nak2 bile ade nenas..tinginnye nak makan..time pregnant boleh makan x?..;)

Mana nasinya CikSu kakak nak makan ni hihi...
Memang sedap gulai udang + nenas kakak pun suka
Sebab ada manis-manis dia tu yg tambah sedap kan..

Oh myyyyy sedapppnyyyeee nenasss......nyum nyum

Pak Jilap hari tu nak order air nanas, habis nenas pulak Cik Sue...Mmg sedap nenas ni tp tulah ...kekadang jadi lidas lidah kita kalau makan banyak.

Okje suka pajeri nenas Cik Sue....

walaupun tak pernah makan gulai udang nenas tp dpt rasa yg menu ni memang sedap..manis udang..manis n masam nenas..fulamak sedap tu..sy biasa buat masak sos udang letak nenas..sedap gak..sbb gulai2 ni memang bukan peberet kt rumah ni

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF