Manjakani ke ni? Rasanya bukan, kan..

Uols pernah tengok tak buah seperti yang saya tunjukkan di bawah.

ni haa.. uols pernah tengok tak ?


my mil kata ianya Manjakani. TAPI saya rasa bukan la. ini sejenis tumbuhan herba yang dipanggil pokok air potato. tak caya erk ? cer uols tengok link NI, samakan buah dan bentuknya.


Baru dipetik dari pokok yang dibawa oleh my mil. pokok tu ada betul2 depan pintu dapur. memang tak perasan oke sebab dia jenis menjalar. menjalar pulak dekat tiang. bukan pokok besar tu. so, memang saya tak perasan + memang tak tahu pon.


saya pernah cuba rebus. memang warna air dia macam air manjakani. tapi ianya boleh dibelah, ada lendir. isinya putih.

sebenarnya.. saya tak berani nak cuba minum atau makan pon. sebab masa mula2 my mil kata manjakani, saya blurr kejap. setahu saya manjakani bentuknya lain.

berbeza dengan manjakani yang biasa dibeli ni. selepas kita belah pasti ada biji di dalamnya. bijinya keras. rasa isi manjakani kelat.


hasil dari pembacaan mengenai manjakani ia terhasil daripada pokok mempening selepas digigit oleh tebuan. itu yang nampak berlubang2 pada manjakani. nak lebih kepastian cer uols goggle.

mmmm.. sebab bila beli, mesti cik suami cakap, kenapa tak nak ambil di rumah mak je. sedangkan saya dah bagitau bahawasanya itu bukan manjakani.

ceq confius tau.. tolong, lah.. saya budak baru belajar  ^_^


Previous
Next Post »
8 Komentar untuk "Manjakani ke ni? Rasanya bukan, kan.. "

Nani langsung lah tahu terus macam mana rupanya manjakani. Hahaha

Boleh kakak ingatkan cokat tadi Ciksu - gelak sendiri
Kalau perhati memang macam manjakani tapi tengok macam tak ada dia punya bahagian bawah lain. Entahlah kakak pun tak arif pulak.

Tapi yg dlm plastik tu betul sama yg selalu org guna.

Kalau yang gambar atas tu PC tak pernah tengok manjakani macam tu..yang selalu yg macam dalam plastik tulah..

akak langsung tak kenal herba2 ni...huhuhu..kurang fasih sikit

haha, rasa akak yang tak arif ni, bukan manjakani tu. nampak lain daripada buah manjakani yang pernah akak tengok..

tak tau ciksu :) tak dapat nak bantu, hihi

xtau la ciksu.. bentuk macam majakani..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF