Solid Food: Puri Avokado

puri buah pertama umi perkenalkan untuk Rania sebelum perkenalkan pelbagai jenis buah2an lain yang umi listkan.  umi pilih dulu sebab tertarik dengan kandungan nutrisinya lah. 

sebelum kita buat puri avokado.. mari kita kenali buah avokado. 

buah avokado ni sedap dimakan. dah la lemak-lemak je rasanya. kalau bagi umi, umi suka makan macam tu saja atau dibuat jus avokado. memang sodappp :) letak pulak coklat sikit. memang lemak berkrim disukai ramai. kehkehkeh.. 

ditambah pulak dengan khasiat buah avokado itu sendiri. mau tak teruja nak bagi anak bertuah umi ni merasai sendiri keenakkan buah avokado. umi sendiri pon peminat avokado tapi tu la cuma nak makan avokado kena tahan sabaq. selalunya bila beli bukannya masak lagi. kena simpan 4,5 hari baru boleh makan. ambil masa :) tapi khasiat avokado memang terbaik la, kan ! 

saya tertarik dengan kandungan nutrisi yang ada dalam buah avokado ni. lengkap dengan 14 mineral untuk membantu perkembangan bayi termasuklah zat besi. kandungan sodium, potasium dan kalsium yang ada dalam buah avokado menjadikan ia antara buah yang paling berkhasiat. avokado juga mempunyai kandungan gula yang rendah, vitamin A, B kompleks, C, K dan E, Fosforus, Magnesium, Asid Folik dan Serat juga terkandung dalam buah avokado


buah avokado yang sudah masak. sesuai la untuk dibuat puri avokado.


nak buat puri avokado ni senang je. belah buah avokado, pastu korek buang biji. ambil isinya. masukkan dalam baby bullet pastu letak air sikit. just nak bagi senang blend.
saya buat pekat-pekat. buat puri avokado tak payah guna teknik kukus.


puri avokado 


sebiji avokado tu dapat la 4 bekas ni. cukup la untuk bekalan selama 4 hari. buat pekat sikit sebab nanti bila nak disuapkan pada Rania baru campurkan dengan susu umi. lagi lemak berkrim la kan ! 

selepas makan puri avokado dan siap mandi.. tak lama lepas tu anak bertuah poo poo .. :)
                  

yeay ! yeay ! Rania sangat serasi + suka dengan avokado hingga sekarang.. sekarang usia Rania 13m+

Previous
Next Post »
19 Komentar untuk "Solid Food: Puri Avokado "

Nanti boleh try ni bila azif masuk 6 bulan nanti..

Kakak pun suka juga
Lagi senang Rania tahu menikmati buah yg banyak khasiat.
Tak rugi kalau buat begini selalu
Tak sedar kan dah 13 bulan
Kakak ni selalu membayangkan aje muka dia bila uminya bercerita tentangnya.
Sebab itu lebih suka kalau ada gambar Rania ditepekkan sekali. Puas sikit:)

Nampak sedapp jaa.. hehe Lissa pun suka makan avokado :D

Banyak khasiat buah avacado ni kan sis.. syukur serasi dgn Rania..
cuma tulah susah sikit nak jumpa buah ni kat sini..huhu

yeayyy good job rania....anak yg baik nie...senang jaga...avocado gitu pun die suke...akak dulu mase dayyan beriya laa beli avocado die tak suke laa sue...so akak kene campur ngan bubur nasi ke potato ke baru die nak telan....makangitu jek die takmo....ikut akak kot sbb akak takleh telan jus alpukat tu.... penah order konon nak rase last2 luak satu sedut jek hahahaahahaha

aida x pernah beli or makan avokado.
apatah lagi buat utk anak2.
nanti nak try beli la :)
kalau rania suka, mesti sedap kan?

avocado mmg bgs sgt utk baby..tp sy xpenah try bg baby lg..

Saya suka makan avakado bland dgn susu dan pisang dgn ais separuh huhuu.. :D

Sy tak penah makan avacado..lg nk bg pada anak memang tak pernah la..pada sy avacado ni buah utk org2 kaya ja.hahaha...

memang avocado ni baik dan banyak khasiatnya

Avokado camne rasa dia Cik Sue? Teringin nak try rasa? Sedap tak?

Rubu xpenah bagi lagi avokado kt baby ruby..boleh try la pas ni..

auntie pun x pernah makan avacado rania.. bertuah kamu umi buatkan puri ... apa rasanya sue.. ari tu ada blogger up buat air campur coklat.. cam sedapp jer.. nak beli takut tak sedap ... tu tak pernah beli ...

bagusnya rania.... auntie pun tak pernah mkn buah avokado lagi tau!!hahahaha

ohhh sedap ek? kira pun tak pernah makan lagi. ekekekeke

avokado banyak khasiatnya tapi hakimi xsuka makan.. xsedap kot..hihihi

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF