Homemade Tomato Sauce

Mula kenalkan tomato dekat rania di usia 10bulan. sampai sekarang rania, kalau bagi rasa tomato semata, comfirm akan diluah balik. entah kenapa ? bila dikunyah, dia rasa pelik kot, walaupon dah dihiris comel2 letak dengan sayur lain, tapi bila bagi kunyah bawang putih, tak pula diluahnya. relax je kunyah.

Senang je nak buat homemade tomato sauce. meh la tengok and buat nanti. 

Sos Tomato Versi Baby 

Caranya:

basuh bersih tomato yang dah masak ranum,
belah macam dalam gambar supaya senang nak buang kulit nanti,
rebus macam biasa dalam periuk/ kuali sampai lembik,
bila tomato dah empuk angkat dan biarkan sejuk,
dah sejuk, kupas kulit dan buang biji, blend bersama bawang besar, bawang putih, lobak merah dan sedikit  jintan manis sampai halus.
kendian masak sampai naik bau yang sedap itu ! hikhiks.
tutup api.

boleh simpan dalam bekas untuk digunakan.

sos tomato buatan sendiri ni sesuai untuk masak bihun, pasta atau nasi goreng.. kekadang tu, just goreng ikan atau ayam, kendian jadikan tomato sauce sebagai kuahnya. pon sedapp. nyum.. nyummm (",).

kalau umi buat homemade tomato sauce ni, laju pulak dimakannya. nak2 kalau makaroni goreng atau nasi goreng. maybe texture tomato tu kot?? bila dah dikisar, tak terasa sangat, kan !

tak kisahla, asalkan rania mau makan tomato sudah. umi suka ratah tomato atau dibuat ulam cicah dengan cabai tumbuk. pon sedappp :')



Previous
Next Post »
9 Komentar untuk "Homemade Tomato Sauce "

menarik nya . tq kongsi resepi :)

akak juga x reti nak buat sos..

oh ya ia tahan berapa la erkkk?

Buat sambal asam...cincangkan tomato...ermmm...

wow! inspiring nyer homemade sos ni :)

tak pernah buat homemade tomato sauce..baguslah rania suka..tak rugi umi buat..

duiu buat gak camni untuk anak..s edap gak

rajinnya...akak pun kena buat sendiri jugalah baru sedappp..

akak suka sambal tomato

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF