Roti Canai Mak Yang sedap

dah lama tak makan homemade roti canai daripada air tangan mak. salah satunya sebab tak pernah minta mak buatkan. huhuhu.

tetiba hari tu, masa tengah temankan rania naik kuda di Mydin, kami makan roti canai di kedai mamak. pastu saya tercakap, 

"dah lama kan mak tak buat roti canai.."

mak tanya "nak ke.."

"di rumah ada tepung tak..!"

"ada.. minyak sapi pon ada.."

stop macam tu je la.. 

tup.. tup.. tup.. bangun pagi tu, ternampak talam yang mak telangkupkan macam gambar di bawah.
dalam hati comfirm semalam mak dah buat doh roti canai. pastu saya sesaje angkat talam tu, nak tengok. sekali.. betul la uols, mak saya dah siap uli dah. dapat la dalam 23 biji doh roti canai.

entah masa mana mak saya uli pon saya tak sedar. maklum la, awal2 dah masuk tidurkan rania, sudahnya sekali dengan saya terlena. mak kata, ada kejutkan saya. tapi tak bangun2 pon. hukhuk. letih benor lettew sebab siang tu pergi 2 kenduri, kendian singgah rumah maksu, pastu pergi pasar kemboja di taman jubli, sebelum balik rumah singgah Mydin bawa rania naik kuda. mau tak sedar2 bila dah terlelap, kan ! 

walauapapon mak tetap siapkan doh roti canai. terima kasih, mak :')

tak ada buat kuah apa pon untuk dicicah, cicah dengan susu je. pon sodappp dah. pekena pulak dengan kopi o.. memang terbaek !!! siap bawa bekal lagi, makan dalam kereta. hikhiks. 

tepung gandum + air, garam + minyak sapi + marjerin. 

saya memang suka makan roti canai. nak2 yang garing + ranggup. memang layan 4,5 keping la. tapi tak pernah pon buat sendiri. 

nak buat homemade roti canai, sekali tengok macam renyah je, kan !! uli2 jadi doh, pastu kena tebar atas talam tu, kendian kena tarik2 sekeliling talam. mak saya tak da la nak tebar tinggi macam kat kedai tu. tapi saya rasa inilah style mak2 kite buat roti canai, kan !!

in shaa Allah, ada masa nak belajar buat roti canai dengan mak nanti. boleh ajak rania join sekali, kan ! 
tok buka kelas untuk anak dan cucu. curlassss tak :') hikhiks. 

Previous
Next Post »
18 Komentar untuk "Roti Canai Mak Yang sedap"

Besnya boleh buat sendiri.. Boleh makan banyak.. Hahaha tu yang penting

teringat pulak roti canai mak kite...

rajinnye mak buat ye..hehe..

sy mak pernah buat sekali je..masa skolah rendah dulu..mmg sedap!

amboi target nak bukak kelas tu memamg kerlass la.hahaha..

sy selalu je buat homemade rori canai..memsng tak tebar2 pun..main tarik2 je..bolehlah lepas buat makan famili kecik kami..aiman pun suka..buat sendiri ni dpt makan byk..puas

fuhhhhhhhhhhhhhhh untung sue...dpt mkn roti canai homemade....dulu mak akak pun rajin buat sendiri...mcm gini lee main tarik2 jeeeee ekekekekkek tapi tetap jadi n sedap...air tangan mak kan...ape ajek yg tak sedap...goreng telur pun sedap heheeheheh

mak mana sampai hati kan anaknya teringin nak makan tu kan.
dulu arwah ayah pon buat mcm ni. sedap yg amat air tgn parents ni. skrg x dpt dah...sedih.

Sedapnya roti canai....kite tak pandai...abah kite pandai....suami pon pandai....dorang memang geng

pandaii jugak mak ciksu buat roti canai!

ok ciksu..
sila belajar dan ajar kita ye..hihi

Sedapnyaaa. Lagi2 air tangan ibu.
Terliur plak saya.

Ya Allah.. Sedapnya.. Teringat dlu msa kcik2, mak buatkn roti cnai. Xckup. Berebut dibuatnya..

Mak-mak kita ni memang lain macam kan? Utk kita mudah je dia nak buat. Cuba kalau suruh kita buat roti canai utk mak kita, mesti banyak alasan. Heheh. Sbenarnya sebab takreti.

RIndunya roti canai arwah mak saya.

teringat roti canai arwah mak akak, sebijik macam mak ciksu buat ni, guna talam juga nak tebar roti

best nyer roti canai mak buat kan.
menarik.
indah...
best nyer !!! bertuah badan...
wajib tu belajar.
rugi kalau tak belajar :)

roti canai mak kita buat walau takde tebar2 tetap sedap mabeles sangat kan. kasihnya mak. bila sebut je. tengok2 esok tu ada dah untuk kita hihihihi

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF