Terbayang-bayang

masih tak dapat lelapkan mata. setelah seharian dok berzikir baca doa barang hilang, aku dah nampak "klu" yang hampir2.. mula terpikir balik, renung dalam2.. hati tertanya2..

"adakah mereka bertiga?"

kami ke pasar kemboja memang tak lama. pukul 10:30 pagi dah gerak daripada rumah hjh rokiah, singgah maybank kejap pastu singgah pi toilet di petronas, seingat aku jam 11 pagi macam tu kami baru berjalan ke pasar kemboja. seingat aku 11:30 pagi, dah terduduk di kerusi stesen bas, berhenti rehat bagi Rania minum air. selesai minum, gerak balik rumah. sampai rumah jam 12:15 tengah hari. 12:45 tengah hari mula sedar rantai Rania dah tak ade ..

ini yang berlegar2 di pikiran ku sekarang..

SITUASI PERTAMA
kami berjalan sepanjang jalan mini tar, dari mula hingga penghujung jalan. pilih jalan tu sebab teduh. setiba di hujung jalan aku, perasan, ade 3 orang minah ni. sorang tudung kuning tak ada gigi. tudung biru dan tudung kelabu. aku ade terperasan sebab si tudung kuning, cakap kuat sambil angkat baju yang nak dibeli tinggi2. sambil muka kalih tengok, aku terus berjalan...

kendian aku patah balik, masuk ke bahagian khemah. tapi stop di khemah dua daripada barisan hadapan sebab khemah tu tak panas. ntah , tetiba nak dok situ pulakk !! sambil dukung Rania. kebetulan pulak masa tu ada 3 orang dok menari sakan tengah panas lit lit tu. kemain la dok nengok dengan Rania. ayah Rania dah ke depan. melilau cari khemah jual jersey.

SITUASI KEDUA
tup-tup.. entah celah mana, masa mana tetiba minah tudung kuning tu timboi sebelah kiri aku sambil dok nyembang dengan aku pasai pempuan yang dok berjoget tu. dia kata dia pernah tengok dok menega di mana ntah. aku pon melayan nyembang. masa tu aku perasan minah tudung kuning tu bawa keluar hp dia. pastu aku terpusing ke belakang, tertengok ayah Rania sambil bagi isyarat suruh dia aje yang pergi, aku nak tunggu disitu. masa ni aku perasan la, 2 orang kawan si tudung kuning tu, membelakangkan kami 2 beranak. masa aku terpusing ke belakang tu, 2 orang minah tu dok angkat2 baju kat hanger belakang aku tu.. tapi ade aku kesah???? tak pon.. tak pikir le pa pe mase ni..

SITUASI KETIGA
terselisih sekali lagi masa aku stop sambil tunggu ayah Rania beli satar ikan. masa tu si tudung biru dok kira duit dia, katanya penjual tu terbagi lebih padanya. aku terdengar sebab dorang 3 orang tu semacam je aku nengok. ala,   gile2 punya orang.

SITUASI KEEMPAT
jarak kami tak jauh mana masa berjalan tu. dorang singgah ambil pokok bunga kertas di khemah mula2, dekat dengan stesen bas. kami plak teruih berjalan pastu kami stop, duduk di kerusi stesen bas. ba elok Rania dengan cik abe duduk, dorang pon sampai juga.

kami duduk line depan. asainya dorang letak segala pokok bunga kertas dalam plastik hitam  tu sebelah Rania. pastu aku dengar la macam sorang tu kata tak oke, sebab sebelah budak kecik. pastu tak muat nak duduk, so, dorang alih pi kerusi belakang Rania. ayah Rania duduk, sebelah Rania.. aku berdiri sambil peghati 2 beranak ni dok makan and minum. sikit pon aku tak syak ape ape. kiranya dorang membelakangkan Rania la. tapi bertentang mata dengan aku.

lepas tu, si minah tudung biru pulak dok nyembang dengan aku. aku pon melayan. sembang bab anak la. sambil dia dok minum vitagen. dok nak hulur ke Rania. sambil dia kata nanti sakit perut pulak. aku kata tak pe, anak saya tak minum, dia minum air masak je.
lepas tu dia kata aku kecik la, sebab nengok Rania semangat.. bla bla bla..

dia habis minum dia pon blah.. tapi depa tak gerak sekali. si tudung kuning pi dulu dengan si tudung kelabu sambil usung plastik berisi pokok bunga kertas tu. lepas tu baru situdung biru ikut.. sikit pon tak terpikir negatif masa ni..

betul2 aku dok terbayang2 dorang ni, masa aku tengah nyusukan Rania dalam koi 10 lebih tak sat. tetiba muncul si tudung kuning tu ?? dah kenape, kan !!! tetibe je... itulah hasilnya bila diingat2 balik..

aku terpikir, kenape dari awal kami sampai hingga ke stesen bas dorang ade bersama kami ?? adakah kebetulan ?? jarak dorang dengan kami tu tak jauh. orang ramai kot, tapi kenape dengan dorang "kerap" sangat berselisih. dorang ade baca atau nampak sesuatu pada aku ke sampai dorang ikut macam tu sekali ??? tapiiiii masa tu sikit pon aku tak de perasaan curiga.. niat aku layan nyembang ikhlas. maklum la, orang "sedaerah".. iye la kot.. ntah2 dari mana pon aku tak tau.

hurmmmm..... hurrmmmmm.. rasa macam baru terjaga daripada mimpi.. rasa takut pon ade jugak. sambil dok menaip entry ni pon, cering bulu roma haaaaaa..

makan nasi pon rasa macam lepas tak lepas aje daripada kerongkong ni.... rasa macam nak pi je sekali lagi esok. sebab esok ade "pekan sehari a.k.a nat" plakkkkk.. kalau terserempak, dok rase macam ringan aje mulut ni nak bertanya tau....

Rania pulak dari bangun tidur sampai ke saat tidur malam tadi, mood die tersangatlah baguih.. macam tak ade pa pe pon berlaku. sikit pon tak meragam. kalau tidak pantang aku baca majalah ke, makan ke, nak mandike.. adeje peelnya. salah satu sebab maybe ayah die ade kot. rindu ayah lettew. ngam2 seminggu tak jumpa, kan !! kebetulan dapat jumpa hari ni, itu yang seronok semacam. sampai aku sendiri pon "terlupa" nak snap pic and belek Rania hari ni. rutin harian aku, setiap hari mesti ade snap pic Rania. tapiiii hari ni, pepagi lagi dah tak ingat.

apa yang pasti bila umi, ayah, tok, tokwan, pakcik, paklang, pakcu tanya

"mana rantai.."sambil tunjuk leher buat gaya..

Rania jawab

 "habisssssssssssssssss..." dengan gaya tangan dia sekali..















Previous
Next Post »
13 Komentar untuk "Terbayang-bayang"

Allahuakbar!
Cik suuuu..seram pula baca ni..dah macam telemovie.. mujur xde pape yg jadi pada ciksue dan rania..

Allahurobbi... siapa sangka nak jadi begitu. Dunia hari ini tak kira perempuan atau lelaki kalau dah jenis tak takut dosa sanggup buat apa saja. Cuma kakak bersyukur tak jadi apa-apa pada leher Rania.

Utk sementara ini jgn pakaikan dululah. Ngeri pulak kakak.

Alahai rania.. Sian dia. Rantai kwsayangan dari umi dah hilang ye.. :(

alahai hilang rantai ke sue... xde rezeki

sabar ye ciksu.. itu la kn, org ni kita tak leh jangka..sekelip mata je benda boleh berlaku huhu. mcm arissa pun sama, setiap kali keluar mak mesti pesan sb package dia pakai cuma cincin je tak huhu..

aduhai cmna boleh tak sedar..rantia emas ke ciksue..klu beul minah2 tu punya kerja payah la kot nk jumpa balik.sabar ye..dh tak rezeki nk buat cmna..lain kali kena lebih hati2 dengan org yg baru kita kenal

lah rantai rania kena curi ker cik sue

Hahah, kelakar Rania. Pandai pulak buat gaya habis tu ye.

Agak mencurigakan yg 3 org tu, tapi ye lah... nak fikir bukan2 nanti berdosa lak sebab buruk sangka. Tapi kita ni kan manusia betul tak CikSu. Wp kita redha dgn sesuatu perkara tu, tp fikiran kita tetap juga nak fikir dan mencari di mana silapnya. Sabar ye Ciksu.

Hish....mmglah tak senang duduk kalau cenggitu punya barang yg hilang cik Sue. Boleh pening kepala tu....
Mulalah kita flash backkan jadinya hihi....
Senang pencuri tu bukak rantai tu cik sue sampai kita boleh tak perasan. Pukau ke


Seriau lak baca entry cik su ni...skang nih mne kite pegi memg kne ati2...

macam2 orang sekarangkan, risau dibuatnya.

ciksu lama dekat kampung tu, buat apa?

Alahai siannya rania. Sian ummi rania jugak. Tapi tula heran jugak awat dalam sehari asyik depa je keliling ciksu. Mengekor ke pun

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF