Menu Untuk Anak: Kuah Lodeh

Menu hari ni 
..Nasi Putih + Kuah Lodeh versi baby

simple je masak kuah lodeh versi anak ni.. tapi cukup rasanya..
selalu buat kuah lodeh versi tak tumis.. kali ni saje try versi tumis.. pon sedappp je dimakan.. 

panaskan pure olive oil 
goreng tauhu yang digaul kunyit
tumis serai, lengkuas, bebawang (mak dah siap kisar, so, guna aje) hehehe
masukkan udang kering ~ ditumbuk 
agak dah naik bau, masukkan air.. 
masuk lobak merah, kubis, fucuk ~lembut
masuk santan
masuk kacang buncis, su’un, udang.. kacau2
suaikan rasa.. dah ade rasa masin sebab guna udang kering

untuk orang dewasa just tambah garam macam biasa..

kalau ummi masakkan menu berkuah, laju je Rania makan.. kene suapkan.. kalau tidak, paham2 sendirik la apa akan jadi nanti.. memula elok la hirup kuah, sudahnya diterbalikkan segala mangkuk tu.. habis berterabur nasi and the geng.. bila ummi suapkan, kebarangkalian nak menghuru harakan tu kurang la sikit (",) 

pendek kata, di usia sekarang ni.. kalau bagi makan.. sokmo kene peghatikan.. tak boleh biarkan makan sendirian berhad.. memang tak harap.. nak2 masih di kampung sekarang ni.. suke ngajak kucing makan sesama.. memula elok je disuap ke mulut sendiri.. tak lama lepas tu, diterapnya pinggan pastu kemain dok panggil kucing "mai.. duduk.." 
sungguh2 ni haaa dok kalut panggil kucing soh mai makan.. bila kucing datang, kemain suka..

 adoiiiii.. kot ye nak makan berjemaah dengan kucing2 tu.. agak2 la dikk... 


Previous
Next Post »
5 Komentar untuk "Menu Untuk Anak: Kuah Lodeh "

Hihi... pandai Rania trick umi dia kan.
Memula makan sendiri last ajak 'kawan' makan sama-sama.
Itu nama tak kedekut:)

Kalau tak ada cili bolehlah Rania menikmati lodeh ini
Rumah kakak kalau buat lodeh letak cili.
Ini utk anak baguslah buat resepi gini. Pandai!

hmmm sedapnya, akak tak penah buat kuah lodeh ni

Untung Rania dpt umi rajin masak pas tu jaga kesihatan pulak tu...
Hihi....budak budak mmg panjang akalnya, mcm mcm dia nak buat ujikaji

azra favourite dia masakan lemak yang ada santan2 ni
memang laju dia makan, licin

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF