Masak Lemak Rebung Dengan Udang

"Melentur buluh biar lah dari rebungnya"...

Peribahasa yang kita sering dengar apabila dikaitkan dengan  rebung buluh. sememangnya peribahasa itu sangat memberi makna yang besar dalam mendidik anak supaya menjadi manusia yang berguna, kan!

Tapi entry ni bukan lah berkaitan anak @ Rania pon. hiks. memang berkaitan rebung. ahahaha..

Korang suka makan rebung tak ??? kalau suka selalu buat masak ape ???

Kebetulan masa balik kampung ambil hp ari tu, mak ade bekalkan rebung untuk dibawa balik. rebung ni ambil depan rumah jek. maklum lah sekarang ni musim hujan. makin galak lah rebung ni menonjolkan diri memasing. mak bagi sepucuk tapi kemain banyak. mak dah siap buang kelopaknya dan disagat nipis2. balik rumah just rebus sajok..

dah balik kl, buat itu ini, terlupa nak rebus rebung tu.. huhuhu. bila nak makan baru hegeh2 nak rebus bagai. pastu mula lah gelabah, kenapa tak jadi kuning macam mak selalu buat. aiyokkk tak tahu !!!

Bila call tanya mak, mak kata, dah biar lama dalam peti ais. selalunya lepas mak ambil rebung, mak akan siang, pastu cuci2, then terus rebus. tak de nak simpan lelama dalam peti ais tu. hohohoo. mungkin di situ silapnya lah, kan !! tak pe lah, walaupon rebung ku tak jadi kuning macam yang mak buat, jadi putih jek, tapi tetap sedappppppp dibuat masak lemak rebung campur udang.. perghhhh sedap hingga menjilat jari oke (",)

menu simple jumaat lepas..

rebus rebung dengan air.. dah mendidih, tukar air baru.. rebus lagi.. dah mendidih tukar air baru.. rebus lagi.. yang last ni letak sikit gula.. rebus sampai air kering. toskan..

Rebung yang siap direbus ni, boleh dibuat masak lemak, pajeri atau cicah dengan cabai tumbuk pon sedap :')

untuk masak lemak style ku.. tak letak cili padi sebab nak share dengan Rania ku sayang. cabi tumbuk dah ade.. so, tak yah pedas pedas sangat lah..

tumbuk bawang merah, kunyit hidup
didihkan dengan air, serai di titik
masuk santan, asam keping, garam. kacau sampai mendidih, baru
masuk rebung yang direbus
masuk udang
kacau2,

siap...









Previous
Next Post »
11 Komentar untuk "Masak Lemak Rebung Dengan Udang "

lama sungguh akak x makan rebung..wat masak lemak ciliapi campur udang..sedap..


eheheh...ingat gong badak tadi....

Feveret Nani ni ciksu. Sedapnya !

sedap nye !!!!! terliur plak nengok awal2 pagi gini haa..

Ciksu, makan kuning tu buh ayam ngn rebung pn sdap tau.. Try la..

Jarang sangat makan rebung ni Cik Sue.... Kat rumah kampung pun mak jarang dapat tengok rebung. Sedap ek? Mak ni Okje semua pun makan....tolak batu ngan besi je hihi

Saya tak makan rebung Ciksu. Tak pernah makan senang cerita. Tapi dulu-dulu masa kecil di rumah kampung empat penjuru ada rebung ni tau. Memang kenyanglah kalau makan.

Aduduhhhh udang! Tak tahan tengok. Tapi Ros tak makam rebung sangat. Bukan sebab apa. Sebab jarang dapat. Hihi.

MJ tak reti nak makan rebung..huhuu
dan tak pernah try makan pun..
hopefully bila nanti mai teringin baru leh cuba makan ;)

Tak makan rebung.. huhuhu..
Tak pandai masak rebung.. huhuhu..
Tapi kita makan je isi lain yang ada dalam gulai rebung tu.. boleh gitu.. hehehehe..

sedapnya cik sue ..lama dah tak makan rebung

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF