Tudung kanak-kanak


ANAK MENDENGAR KATA APABILA...


Tahukah anda apabila kita memberi respon kepada bayi atau anak kecil yang berinteraksi dengan kita, kita bukan hanya mengajar anak cara berkomunikasi atau membantu anak memperkayakan kosa kata, sebenarnya kita juga mengajar anak tentang kepatuhan atau mendengar kata.

Untuk anak mendengar kata, anak perlu terlebih dahulu MAHU mendengar.

Proses ini bermula apabila suara manusia memberi ketenangan kepada bayi atau anak kecil melalui nyanyian, bacaan ayat suci Al Quran, bercerita, gurindam, 'lullaby', bisikan, bunyi-bunyi lucu atau bunyi-bunyi haiwan yang diajuk seperti moo, meow, dan sebagainya.

Anak kecil yang menikmati suara yang mengasyikkan dan mendamaikan ini terutamanya apabila suara itu adalah suara ayah dan ibu sendiri akan sentiasa teruja untuk mendengar suara tersebut.

Anak kecil akan MAHU mendengar apabila suara ini berkata-kata kerana suara ini mendamaikan bagi anak.
Namun jika yang selalu didengari anak kecil dari awal adalah suara yang kasar, bising, marah, arahan, rintihan, bingit, kritikan dan seumpamanya, suara ini tidak mendamaikan buat anak. 

Anak TIDAK MAHU mendengar.

Proses seterusnya adalah apabila ayah dan ibu meluangkan masa untuk mendengar apa yang cuba disampaikan oleh bayi dan anak kecil. Apabila ayah dan ibu MAHU mendengar dan memberi respon kepada anak, anak juga akan MAHU mendengar. 

Jika anak anda tidak mahu mendengar kata, cuba renung kembali adakah kedua-dua proses di atas dipraktikkan dari awal.

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

Sumber: FB Homeschooling

0 Comments